طبقه بندی کانسارهای بوکسیتی

کانسارهای بوکسیت عمدتاً بر اساس ترکیب کانی­شناسی، ترکیب شیمیایی و لیتولوژی سنگ بستر طبقه بندی می­شوند. باردوسی(Bardossy, 1982 طبقه­بندی ساده­ای بر اساس لیتولوژی سنگ بستر ارائه نموده و آنها را به دو گروه کلی تقسیم کرده است:

الف) کانسارهای بوکسیتی که بر روی سنگ­­های آلومینوسیلیکاته قرار گرفته­اند.

این نوع کانسارها به دو زیر گروه تقسیم می­شوند:

1- کانسارهای بوکسیت لاتریتی(Lateritic Bauxite Deposits) : این کانسارها بر اثر فرایند لاتریتی درجازای سنگ­های آلومینوسیلیکاته تشکیل شده­اند و شامل دو تیپ (a) نهشته­های بازماندی و (b) نهشته­های با ترسیب مجدد موضعی و محدود می­باشند.

2- کانسارهای نوع تیخوین (Tikhvin- type Deposits): این کانسارهای حمل شده، از سنگ­های لاتریتی پس­ماندی منشأ گرفته­ و بر روی سنگ­­های آلومینوسیلیکاته قرار دارند.

ب) کانسارهای بوکسیت کارستی(Karst Bauxite Deposits) : این کانسارها بر روی سنگ­های کربناته قرار دارند. فروافتادگی‌های کارستی، حوضه‌های تله مانندی هستند که مواد آلومینه به ‌درون آنها حمل شده و سپس تحت تأثیر فرایند لاتریتی­شدن قرار گرفته­اند. این کانسارها با توجه به وضعیت نمونه‌های تیپیک در نقاط مختلف دنیا و همچنین بر اساس ویژگی­های نهشته­شناسی و مورفولوژی (جدول1-2) به شش نوع تفکیک شده­اند(Bardossy, 1982) :

1- کانسارهای نوع مدیترانه­ای(Mediterranean– Type Deposits)

2- کانسارهای نوع تیمان(Timan– Type Deposits)

3- کانسارهای نوع قزاقستان– Type Deposits)  (Kazakhstan

4- کانسارهای نوع آریج– Type Deposits)  (Ariege

5- کانسارهای نوع سالنتو– Type Deposits)  (Salento          

         6- کانسارهای نوع تولسک (Tulsk – Type Deposits)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد