کانسارهای -Pb- Zn نوع ایرلند

پس از نام نوع دره می‌سی‌سی‌پی شاید واژه نوع ایرلندی در مطالعه این کانسارها اهمیت به سزایی داشته ‌باشد. دلائل این اهمیت بدین شرح می‌باشد: اول، از نظر اهمیت مراحل دیاژنز در تشکیل این کانسارها، دیگری از جهت حضور مقادیر متنابهی مس و نقره در آنها و ترکیب پیچیده‌تر این کانسارها نسبت به نوع دره می‌سی‌سی‌پی و آلپی و همینطور ارتباط مشخص و نزدیک آنها با گسل‌هایی که در حین رسوبگذاری فعال بوده و احتمالاً مسیر عبور سیالات و حمل مواد کانه‌ای به کف دریا بوده‌اند.( رسا و مهرنیا، 1384)

گرادیان‌های حرارتی بالاتر از نرمال سبب شماری از تغییرات مهم در سیستم می‌شود. اول، سیالات بیشتر بصورت جانبی و عمودی حرکت می‌کنند، بنابراین مجرا‌های عمودی می‌توانستند مهم باشند. دوم، ارتباط بین نفت و کانسنگ بوسیله تخریب حرارتی هیدروکربن‌ها از بین رفته ‌بود. سوم، ظرفیت لیچینگ آبهای بین سازندی افزایش پیدا کرده ‌بود (Tarling, 1981). در کانسارهای نوع ایرلندی سیالات گرمی که بصورت قائم مشتق شده‌اند (کمتر از 200 درجه سانتیگراد) با سیالات حوضه‌ای واکنش می‌دهند تا کانسارها شکل گیرند. گسل‌ها و شکاف‌های همزمان با رسوبگذاری، مسیرهای حرکت اصلی سیال در نهشت کانه‌ها بوده‌اند. سولفات آب دریایی که بطور باکتریوژنیک (0.020=δs) احیا شده‌ است با آبهای بین سازندی مخلوط شده‌اند تا کانسارهای اصلی شکل گیرند  .(Hitzman & Betty, 1996) این ذخایر بصورت کمپلکس‌های پاراژنتیکی و کانی‌شناسی هستند. بعلاوه سرب- روی- باریوم- فلورین معمول، آنها محتوی مس فراوان، آرسنیک و آنتیموان بودند و ذخایر منفرد در Gortdrum تنها برای مس- نقره و جیوه معدن‌کاری شدند. همچنین اغلب ذخایر پیریتی بوده و در همه آنها شواهد خیلی واضح نهشته‌های سولفید و سولفات (اغلب پیریت، اسفالریت و باریت) در کف دریا، در شکستگی‌های کنترل‌شده گسلی و گسل‌های آهکی غنی از مواد ارگانیکی سنگ‌ نشده وجود دارد (Rassell, 1975) .دو فاکتور بحرانی در نهشته‌های ایرلندی صرفاً دیاژنتیک تشخیص داده شده‌اند. اول، گسلها، که به صورت مجرا‌های حفر شده با عمق کافی به این صورت عمل می‌کنند که تشکیلات گوناگون و سیالات دگرگونی و ماگمایی را متصل می‌کنند. دوم، جریانهای داغ و ناپایداری تکتونیکی منطقه که ویژگیهای لیچینگ سیالات، نرخ مهاجرت و فاصله مهاجرت عمودی و جانبی را افزایش می‌دهد  Tarling, 1981 دو مدل کلی برای تشکیل کانسارهای سرب و روی نوع ایرلند پیشنهاد شده است.

1- سین‌ژنتیک، به دلیل حالت لایه‌ای در دریا تشکیل شده‌است.

2- اپی‌ژنتیک، به دلیل حالت توده‌ای و نبود لایه‌بندی در بعضی از موارد، وجود بافت جانشینی و دگرسانی در مجاورت زون‌های گسلی و وجود بافت پر‌کننده فضای خالی (کریم‌پور و سعادت1381).

نظرات 1 + ارسال نظر
ممد سه‌شنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1399 ساعت 08:49 https://zamingeo.blogsky.com/1390/07/08/post-25/

بد نی اطلاعات. خووه: آدمی بخا بفمه ایرلندی چیه بد نی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد