کانسارهای طلای واقع در توده های نفوذی

     به برخی از این کانسارها به عنوان کانسارهای طلای پورفیری نیز اشاره می شود. ذخایر مس پورفیری از لحاظ اقتصادی می توانند با تولید طلا نیز همراه باشند .

ادامه مطلب ...

زمین شناسی کرومیت

در مورد تشکیل کرومیت عقیده عمومی بر این است که در موقع بالا آمدن ماگمای نفوذی در اثر تبادل حرارتی، درجه حرارت به تدریج پائین آمده و باعث تشکیل دانه‌های کرومیت شده است، در بررسی شرایط تشکیل و ژنز کانسارهای کرومیت، شناخت خاستگاه تکتونیکی افیولیت از اهمیت ویژه ای برخورداراست که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

ادامه مطلب ...

طبقه بندی کانسارهای بوکسیتی

کانسارهای بوکسیت عمدتاً بر اساس ترکیب کانی­شناسی، ترکیب شیمیایی و لیتولوژی سنگ بستر طبقه بندی می­شوند. باردوسی(Bardossy, 1982 طبقه­بندی ساده­ای بر اساس لیتولوژی سنگ بستر ارائه نموده و آنها را به دو گروه کلی تقسیم کرده است:

ادامه مطلب ...

عناصر نادر خاکی

عناصر نادر خاکی اصولاً در نهشته های اولیه همراه با توده های آذرین نفوذی در رگه ها، دایکها و پگماتیتها و نهشته های ثانویه در سواحل، تلماسه ها و پلاسرهای آواری تشکیل می شوند. ذخایر بازماندی نیز شناخته شده اند و ممکن است در آینده از نظر اقتصادی اهمیت پیدا کنند.

ادامه مطلب ...

شرایط تشکیل و ژنز کانسار های پلاتین

الف) اختلاط ماگمایی magma mixing
ب) آلایش ماگمایی Magma Contamination
ج) دیوتریک Deuteric
کانسار پلاتین ماگمای آغازین همراه با سنگ مافیک و اولترامافیک(کانسارهای پیروتین نیکل دار پلاتین) می باشد که این کانسارهای ارتوماگمایی یا ماگمایی واقعی عناصر گروه پلاتین همراه با سولفید ها یافت می شوند. لذا ته نشینی یک فاز سولفیدی برای تشکیل این کانسارها ضروری است. ته نشینی فاز سولفیدی ممکن است به یکی از دلایل ذیل باشد:
•هضم گوگرد موجود در یک منبع خارجی
•سرد شدن ماگما
•هضم سیلیکات
•استخراج دو یا چند ماگمای مختلف

ادامه مطلب ...

طبقه بندی طلا بر اساس تیپ کانه زائی و محیط تکتونیکی

   بوتروس(Botros,2003 ) نیز طبقه بندی جامعی را برای ذخایر طلا ارائه داده است که در جدول آورده شده است.

ادامه مطلب ...

کانسارهای مهم منگنز و نحوه تشکیل آنها

      محلول­های گرمابی (هیدروترمال) که دارای منگنز بوده­اند سبب تشکیل کانسار­های نوع چینه کران    (Strata-bound)  و رگه­ای اپی ترمال شده­اند. در موارد خاصی، ساختار تکتونیکی، هم­آیند­های لیتولوژی و شیمیایی، شاخص­های ایزوتوپی و پراگندگی REE  امکان قیاس کانسار­های کهن را با انواع جدید (امروزی) که در بستر اقیانوسی و جزایر کمانی وجود دارد فراهم می­سازد.

ادامه مطلب ...

رده بندی ذخایر طلا بر اساس ویژگی های محیط پیدایش آن ها.

رده بندی ذخایر طلا بر اساس ویژگی های محیط پیدایش آن ها. علامت پرانتز دلالت بر جایگاه های فرعی دارد و علامت کروشه دلالت بر محصول فرعی طلا دارد(  Cox andSinger,1986)

ادامه مطلب ...

تشکیل کانیهای رسی

رس­ها در محیط­هایی تشکیل می شوند که آب با سنگ در واکنش باشد که این واکنش ممکن است در فصل مشترک لیتوسفر اتمسفر یا لیتوسفر - هیدروسفر صورت بگیرد. این کانی­ها در دماها و فشارهایی که آب به صورت مایع می­باشد، شکل می­گیرند.  کانی­های رسی از دگرسانی سیلیکات­های آلومینیوم یا از طریق هوازدگی و یا به صورت گرمابی تشکیل می­گردند.

ادامه مطلب ...