پتروژنز بازالتها و تکتونیک صفحه‌ای

بازالتها در سه منطقه اصلی شامل پشته‌های اقیانوسی، جزایر قوسی و آتشفشانهای داخل صفحه‌ای یافت می‌شوند

ادامه مطلب ...

منشاء ماگماهای بازالتی

در پشته‌های گسترش اقیانوسی ذوب بخشی پریدوتیت گوشته زیرین برای تشکیل بازالتهای تحولی و تولئیتی  با بالا آمدن مواد گوشته‌ای، کاهش فشار و بازشدگی بیشتر پوسته اقیانوسی همراه می‌باشد. احتمالا تحت شرایط خشک و کاهش فشار در حرارت بالا، پریدوتیت شروع به ذوب می‌کند. الیوین‌بازالت تولئیتی احتمالا در فشار بالاتر و درصد ذوب کم نسبت به کوارتزتولئیت تشکیل می‌شود. آلکالی‌بازالتها در فشارهای بالاتر بوجود می‌آیند.

ادامه مطلب ...

کانسار‌های مس همراه با ولکانیسم زیر‌دریایی (‌ماسیو‌سولفید)

نهشته‌های سولفید توده‌ای به طور تیپیک حاوی بیش از 50 درصد کانی‌های سولفیدی مثل پیریت، پیروتیت، کالکوپیریت، اسفالریت و گالن می‌باشند (Seal et al., 2001). این نهشته‌ها خود به دو دسته نهشته‌های سولفید توده‌ای همراه با ولکانیک‌ها یا آتشفشانزادVMSو نهشته‌های سولفید توده‌ای همراه رسوبات SEDEXقابل تقسیم می‌باشند و این دو دسته نهشته سولفید توده‌ای در واقع دو انتهای اصلی طیف گسترده‌ای از نهشته‌های سولفید توده‌ای می‌باشند که در آنها نسبت ولکانیک‌ها و رسوبات متفاوت می‌باشد(Gebson and kerr, 1998) .

ادامه مطلب ...

کانسار‌‌های مس پورفیری همراه با توده‌های نفوذی حدواسط تا فلسیک

اصطلاح پورفیری از بافت پورفیری سنگ‌های همراه و بافت پراکنده یا انتشاری کانه‌زایی اخذ شده است. سیلیتو(Sillitoe, 1973)  پیشنهاد کرده است که کانسار‌های مس پورفیری با توده‌های نفوذی به صورت استوک‌‌های کوچک و کم عمق نزدیک سطح زمین یافت می‌شوند. از دیدگاه اوانز(Evans, 1993)  یک سیستم مس پورفیری ایده‌آل، شامل توده‌های نفوذی و استوک مانند است که در یک سری آتشفشان‌های سپری شکل نفوذ نموده و با رخنمونی کشیده یا نامنظم با ابعادی در حدود یک و نیم در دو کیلومتر مربع، اغلب سنگ‌های متوسط دانه آن‌ را در بر می‌گیرد.

ادامه مطلب ...