توزیع زمانی ومکانی منگنز

      نهشته­های منگنز ­دارای گسترش وسیعی در زمان و مکان هستند. تشکیل آنها در طی طول اکثر دوران­های زمین­شناسی وجود داشته است و به وفور روی قاره ها و کف اقیانوس­های امروزی و دریا­های کم عمق و دریاچه ها توزیع شده­اند.

     نهشته­های موجود در روی زمین متعلق به سازند­های زمین شناسی با سنین مختلف از پرکامبرین تا عهد حاضر هستند. در حوضه­های رسوبی امروزی، شواهد نهشته شدن اکسید­های منگنز رسوبی ­از ائوسن (55میلیون سال) به بعد یافت شده است و این فرآیند حتی تا امروز ادامه دارد. فاکتورهای مختلف کنترل کننده­ی تحول این سیاره شامل فعالیت تکتونیکی، ولکانیسم و تغییرت آب وهوایی به طور پیوسته یا منفرد در ارتباط با هم بوده­اند. جهت توضیح توزیع نهشته های منگنز در فضا و زمان هیچ مدلی تا کنون به شکل بارزی ارائه نشده است.

      تلاش­های متعددی جهت تخمین وسعت نهشت­شدن منگنز در طی پرکامبرین، پالئوزوئیک، مزوزوئیک و سنوزوئیک برپایه داده های بدست آمده از نهشته­های زمین انجام شده است. اما پارامتر­های متغیری به کار برده شده و اطلاعات ناکامل راجع به وسعت نهشته ها مانع از هر گونه ارزیابی دقیق شده است. با این وجود، تصویر کلی نشان می­دهد که تمرکز کانسنگ­های منگنز بیشتر در طی دوران سنوزوئیک بوده است. مهمترین دوره متالوژنیک کانسنگ­های منگنز الیگوسن است که توسط نهشته­های موجود در قسمت اروپای جنوبی شوروی سابق و بلغارستان شناخته شده است. در ناحیه اورازازاتی در مراکش یک ایالت منگنز­دار شناخته شده است ، جاییکه در یک منطقه به قطر Km100، بیش از 80 نهشته کانسنگ منگنز، با دامنه­ی سنی از پرکامبرین تا میوپلیوسن وجود دارد.

Strakhov, (1969)       اصول زیر را در خصوص  نهشته­های منگنز که هم اکنون روی قاره­ها واقع شداند بیان نموده است:

(a)    : تشکیل نهشته­­­­های کانسنگ منگنز و کانسنگ­های سه تایی Al-Fe-Mn   در پرکامبرین خیلی گسترده­تر از پریودهای بعدی زمین شناسی بود.

(b)   : در Al-Fe-Mn  سه­تایی، منگنز همیشه بیشترین تمایل را به مهاجرت دورتر در داخل حوضه رسوبی به علت قابلیت تحرک زیاد داشته است. در پرکامبرین آغازین، مقدار بالاتر CO2 در اتمسفر و pH پایین در سطح آب، مهاجرت سه­گانه را در کل آسان می­ساخته است و منگنز بیشتر به سمت قسمت های پلاژیک حوضه جابجا شده است. با کاهش CO2 در اتمسفر و افزایش pH آب های طبیعی، منطقه رسوب گذاری کانسنگ منگنز به محیط­های  نزدیک به ساحل منتقل شد. انحلال، مهاجرت و راسب شدن منگنز به به علت کاهش CO2 در اتمسفر به تدریج از پرکامبرین تا امروز کاهش یافت.

(c)    : نهشته­های کانسنگ منگنز در زون های سیلتی، رسی و سیلیس اوپالین و در کربنات­ها وجود دارد.

(d)   : توزیع کانسنگ­های منگنز رسوبی با سن فانروزوئیک دارای کنترل آب وهوایی گسترده است که اکثراً در زون­های مرطوب نهشته شده است. نهشته­ها هرگز در مناطق یخبندان دایم تشکیل نشده­اند و اکثراً محدود به زون های آب و هوایی مرطوب گرمسیری تا نیمه گرمسیری و به صورت استثنائی در مناطق معتدل و خشک هستند.

(e)    : چهار چوب تکتونیکی برای نهشت­شدن کانسنگ منگنز به شکل تدریجی از موقعیت ژئوسنکلینال در پرکامبرین به موقعیت پلاتفرم در سنوزوئیک تغییر کرد. این­جابجایی در نتیجه محدودیت تدریجی مناطق ژئوسنکلینال به یک تغییر در جنبه های ژئومورفیک با زمان بود.

(f)    : نهشته­های هر فلز در مجموعۀ سه تایی Al-Fe-Mn ضرورتاً منفرد و متناوب نیستند.

نتایج اخیر کم و بیش مرتبط با نهشته­های کانسنگ منگنز روی قاره­ها می­باشند ولی ظاهراً

با نهشته­های Mn و Fe-Mn در حوضه­های امروزی در تضاد می­باشند

Strakhov, (1969)        تخمین زد که نهشته های کانسنگ منگنز  در پرکامبرین گسترده بودند و بعداً کاهش یافته­اند. فرضیات(1969) Strakhov, درباره جابجایی زون کانسنگ منگنزاز پلاژیک به منطقه نزدیک ساحل واز ژئوسنکلین­ها به پلاتفرم ها با گذر زمان همچنین تایید کاملی به رخداد گسترده­تر نهشته­های منگنز در مناطق پلاژیک که در حوضه های امروزی یافت نمی شود، است.

      با درنظر گرفتن کنترل آب و هوایی مهاجرت کانسنگ های منگنز  و نهشت­گذاریBostrom, (1970)  Bostrom and Fisher, (1972) بالاترین تمرکز Mn و اندکی عناصر کمیاب را در پریود­های یخچالی در رسوبات پلاژیک و در پریود­های بین یخچالی در رسوبات همی پلاژیک اقیانوسی امروزی مشاهده نمودند. Ericson and wollin, (1973) گرچه پوشش های اکسید منگنز پوسته­های(tests) فرامینیفر­ها را ارائه میدهند که ویژه آب وهوای سرد است، نتیجه گرفتند که عموماً توزیع اکسید های منگنز مستقل از آب و

هوا در حوضه های اقیانوسی امروزی هستند. این مشاهدات متناقض ممکن است از فاکتور­های دیگری مانند ولکانسیم تاثیر بپذیرد و یا اینکه به خوبی درک نشده است.

رخداد نهشته­های کانسنگ منگنز به طور ترجیحی در زون­های سیلتی- سیلیس اوپالین و زون­های کربنات، علاوه بر نهشته­های قدیمیتر، در نهشته­های جدید نیز تایید شده است.

      نهشته­های منگنز پرکامبرین در کشور­های مختلف در سازند­های با سنین متغیر وجود دارد. به صورتی که اکثر نهشته­ها و سنگ­های در برگیرنده دگرگون شده­اند، سن رادیو­متری تنها سن حادثه دگرگونی را نشان می­دهد و سنین واقعی تشکیل نهشته­های رسوبی اغلب نامشخص است. نظر به ساختار پیچیده­ی اکثر سازند­های پرکامبرین اغلب تعیین ارتباط چینه­شناسی سکانس­های دگرگونه مشکل و گاهی غیر ممکن است. با اعتراف به این مسایل، قدیمی­ترین نهشته­های کانسنگی منگنز رسوبی دگرگونی از گروه کانسنگ آهن هند (Ma2950-3200) وسری­های ریوداس ولز[1] ، برزیل (Ma 2700<) توصیف شده است.

Varentsov, (1964)       ذکر نمود که نهشته های منگنز به سن مزوزوئیک تنها 0.003- 0.004 درصد ذخایر جهان را در بر می­گیرد. ازاینرو با وجود اینکه نهشته­های بزرگی در این دوران کشف شده است،

 ( گروت ایلندت در استرالیا و مولانگو در مکزیک)  اما از لحاظ ذخایر کانسنگی این دروران دارای اهمیت خیلی کمتری نسبت به دیگر دروان­هاست. همانند پرکامبرین و پالئوزوئیک، در مزوزوئیک نیز درصد بزرگتری از نهشته­های منگنز روی پلاتفرم­ها قرار گرفتند. تعدادی با منشاء ولکانیکی در موقعیت ژئوسنکلینال و بخش عمده­ی آنها دارای منشاء رسوبی و تخریبی هستند.

      دوران سنوزوئیک با ماکزیمم گسترش نهشته­های منگنز مشخص می­شود. غنی­ترین تجمعات کانسنگی روی قاره­ها در سازند­های به سن الیگوسن بعنوان مهمترین کانسار­های منگنز­دار بوده که در قسمت اروپایی شوروی، بلغارستان و حاشیه­ی دریای سیاه محدود است. عمده­ترین نهشته­های منگنز به این سن روی قاره­ها و پلاتفرم­ها وجود دارد. در همان زمان نهشت شدن منگنز بطور  بی­سابقه در قسمت های پلاژیک عمیق اقیانوس­های امروزی در همه سکانس­ها از ائوسن تا امروز یافت شده است. نهشته­های فرومنگنز دریا­های حاشیه­ای و دریاچه­ها اکثراً به سن سنوزوئیک هستند.



3.Rio das vehlas

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد